Eentje overslaan mag...Toch? - Reisverslag uit Toronto, Canada van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Eentje overslaan mag...Toch? - Reisverslag uit Toronto, Canada van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Eentje overslaan mag...Toch?

Door: Sylvia Bos

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

17 November 2017 | Canada, Toronto

Oké, ik kreeg al klachten over het feit dat ik gisteren geen blog geschreven had. Maar ik was echt te moe. Eigenlijk nu ook, maar ik moet het opschrijven omdat het anders zoveel wordt dat ik dingen niet meer kan onthouden en dan ga ik dingen missen.
Gisterochtend vroeg opgehaald bij het hotel. Zonder ontbijt de bus in, en dat is nog wat.....vooral voor Ally. Die had dan wel koffie gezet in haar kamer, maar als je die op je nachtkastje laat staan heeft dat nog weinig zin.
Op naar de Quest. THE quest is een soort van NOT, maar dan alleen voor de provincie Ontario en dan ook wel een beetje in het klein. Het was in het hotel dat we de dagen daarvoor ook al bezocht hadden. En we waren het er over eens; ons hotel was en is veel beter. De quest werd geopend door John de Bever, rechtstreeks uit Fabeltjesland. Daarna een paar optredens van plaatselijke scholen en natuurlijk het Canadese volkslied. Dat mag op zo'n evenement niet ontbreken.
Na wat sprekers die weinig zinnigs te melden hadden, trad Jean Clinton ten tonele. Als je in het onderwijs zit MOET je haar echt even opzoeken. Wat een ontzettend inspirerende vrouw. Een paar quotes van haar: Je hoeft kinderen geen sticker te geven voor het feit dat ze het iedere dag voor elkaar krijgen om in en uit te ademen! Kinderen moete bloeien. Zij was echt heel inspirerend.
Na alle speeches een rondje gelopen over the quest zelf. Vooral de playground was erg interessant. 'S middags een presentatie bijgewoond van onderwijs maak je samen. Job en Martin, die Jin ook bij onze groep en die hebben het over het welbevinden van de kinderen. Leuk om de zien dat de Canadezen hier het wat van ons kunnen leren.
The quest was leuk, maar ontzettend druk. Er zijn mensen die hier 3 dagen naar toe gaan. Dat raad ik echt niemand aan. Het is veel kleiner dan de NOT en we hadden het na een dag dan ook echt wel gezien.
Op tijd terug naar het hotel, waarna we met zijn 9-en maar weer eens bij Scaddabush gegeten hebben, vooral erg gelachen.
Toen dus naar 'huis' waar ik zonder pardon in slaap viel voordat inmijn kussen aanraakte.
Vanmorgen weer vroeg op, maar gelukkig wel kunnen ontbijten in ons eigen hotel. We merken echt dat het zware programma zijn tol begint te eisen.
Weer de bus in, want we mochten een bezoek brengen aan de buitenschool. Wat eigenlijk neer komt op milieu-educatie. Het was ontzettend leuk, we zijn met I-pads de natuur ingegaan en liepen op charmante kaplaarzen. Vooral veel lol gehad, maar of het nou echt iets toevoegde aan onze kennisbevordering wil ik niet gelijk beweren.
Dara lekker geluncht en weer in de bus gestapt richting de scholen. We mochten weer scholen bezoeken. Met een groepje van 11 zijn we naar Wilmington elementary gegaan. Ook hier werden we weer hartelijk ontvangen.
Het was wel een groot contrast met de school waar ik dinsdag ben geweest. Veel minder geld, een achterstandswijk wijk, veel minderheden. Een school zoals je gewoon bij ons ziet. Ik denk dat ik wel 100 nationaliteiten heb gezien.
In de bus naar het hotel even lekker op tuk gegaan (nogmaal, het is echt een super leerzame week, maar het is echt zeeeeer intensief.) Bij het hotel wakker geworden om de volgende lezing bij te wonen. Taking iT global. Een super leuk initiatief, waar wij als Schakelklas vrij weinig mee kunnen.
Daarna snel naar de opening van de kerstboom in eaton Centre. Ally wilde heel graag straat interviews gaan doen, dus die is willekeurig mensen aan gaan spreken over het onderwijs systeem hier. Stuk voor stuk was er best veel kritiek op de werkwijze. Alleen de kinderen die heel goed presteren krijgen de kans om te studeren en er wordt zo veel van de kinderen gevraagd (op het gebied van presteren) dat de kinderen stuk voor stuk depressief worden. Nog even souveniertje gekocht. Je snap het al, rust is niet een woord dat we hier veel gebruiken.
Na het openen van de kerstboom gegeten in een überhaupt-hippe tent op Kin street, waar Ally weer eens te weinig kreeg te eten, en Tiago en ik te veel hadden gedronken (nee hoor dat viel echt wel mee.....)
Nog even een koppie gehaald bij Starbucks, om ook daar weer te mensen te kletsen die niet echt te spreken zijn over het onderwijs systeem hier...
Ik ga mijn conclusie nog niet schrijven, maar ik heb al wel heel veel in mijn hoofd, Zoveel dat mijn hoofd echt vol zit en dus nu ga slapen.....

• 17 November 2017 - 06:13

Gerda:

Hey Sylvia, leuk te lezen hoe jullie daar je studiereis beleven. Filmpje van Tiago 'elke' dag is ook leuk om te zien

• 17 November 2017 - 18:32

Marja:

Super die verslagen. Elke keer even gelezen als ze tegenkwam