Dag 13, 14, 15 en 16 - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Dag 13, 14, 15 en 16 - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Dag 13, 14, 15 en 16

Door: sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

27 Juli 2020 | Kroatië, Dubrovnik

Woensdag
Vandaag zijn we mooi op tijd naar Omis gereden. We merkten wel dat we alles in de buurt van Makarska wel een beetje gezien hadden en moesten dus wel wat verder rijden. We lazen dat je met een boot een stuk de Cetina rivier op kon varen door een kloof. Dus dat wilden we wel doen.
De rit er naar toe was wederom een plaatje. De temperatuur is de laatste dagen wel wat gestegen en dat merkten we wel toen we uit de auto stapten.
Eerst even door het stadje gereden en een stukje langs de rivier om toch het water op te gaan. Met alle corona ellende besloten we een privé bootje te huren. Eigen schipper en dik 2 meter afstand. Lekker veilig.
De boottocht was echt prachtig. We hebben weer prachtige plaatjes kunnen schieten.
Terug aan wal hebben we door het stadje weer een mooie wandeling gemaakt en nadat we bijna oververhit waren lekker op een terrasje een milkshake gedronken.
Daarna nog even snel wat boodschappen gedaan en weer heerlijk op het balkon opgegeten. 's Middags nog even heerlijk voor de laatste keer aan het zwembad gelegen. Op de volgende bestemming hebben we die nml niet.
Voor de laatste keer uit eten wilden we wel wat luxer eten en kwamen we bij Olive terecht. Dat is echt een aanrader. Alles was echt verrukkelijk. Vooral het toetje. Maar nu kan het voor ons niet snel misgaan tijdens het dessert.
's Avonds op tijd naar bed want de volgende dag richting Dubrovnik
Donderdag
Nog één keer genoten van het ontbijt in het hotel. In de recensie stond dat het een magistraal ontbijt was.... het was niet slecht, maar we hebben beter gehad.
Dan ons hebben en houwen weer de Opel Astra in. Dat paste prima, blij dat we geen auto-upgrade genomen hebben.
Na weer een prachtige rit en wel wat gezoek in de stad ,kwamen we bij Kate's Place in Dubrovnik. Kate zelf was echt super gastvrij. Alles was al geregeld en we kregen er een doos Kinder-chocolade bij. Die (dat snap je waarschijnlijk) binnen no-time op was.
Na ons te hebben geïnstalleerd en even van het prachtige uitzicht te hebben genoten, zijn we naar old-town gereden. Daar kwamen we er achter dat het parkeren in de stad gelijk staat aan je bankrekening leeg plunderen. Niet te betalen, maar ja dan sta je wel midden in het centrum.
We liepen over de Stradun (waar het normaal zo druk is dat je zeker niet aan de corona maatregelen kunt houden) en daar was gewoon bijna geen kip te zien. We bekeken wat foto's op google en vergeleken dat met onze foto's, echt bizar zo rustig.
We wilden graag morgen met een bootje naar de eilanden dus eerst naar de haven een boot regelen. Ivm corona vroegen we of het mogelijk was om 2 meter afstand te houden op de boot. Dat was zeker mogelijk, maar, zei de leuke man, als jullie willen, kan ik voor een leuk prijsje ook een privé bootje regelen. Nou, daar zeiden wij dan weer geen nee tegen.
Even lunchen in het centrum, ruimte zat. Een te grote clubsandwich.
Ik had een wandeling van internet gedownload, en halverwege moesten we de stadsmuur op. Wij kaartjes kopen... was zeg maar ook niet echt goedkoop, liepen naar de ingang, was het te heet om er te lopen. Ga je dan met je dure kaartjes. Gelukkig zijn de kaarten een jaar geldig en besloten we
morgen voor de boottocht om half 9 de muur wandeling te doen, dan bereikten we tenminste niet het kookpunt.
Nu moesten we voor de middag wat anders bedenken. We lazen dat er een leuke kabelbaan naar de top van de berg ging. Leek ons wel leuk, tot Céline opperde; Het kan ook met de auto en dat wordt nog aangeraden ook. (bleek later dat de prijs van 1 kaartje 20 euro was...omg)
Dus ik rijd met mijn goede gedrag maar weer eens een berg op. Ik dacht: Biokovo heb ik overleefd, dit moet ook wel te doen zijn....nou deze was nog veel enger, maar oke, minder lang. Het uitzicht was weer prachtig, dus dat maakte de rit naar te top weer de moeite waard.
Later op de middag weer even naar de lidl gereden om wat boodschappen te doen want in het appartement hadden we weer onze eigen keuken. Nou het mocht het woord keuken niet dragen. 2 pitten en zo klein dat je er in je eentje moest bevinden.
Met een prachtig uitzicht op ons eigen balkon zitten eten. En daarna weer even een paar leuke spelletjes gedaan.
Vroeg naar bed want morgen weer vroeg op (nee, uitrusten doen we de laatste dagen van de vakantie niet echt.)
Vrijdag
De laatste dag, dus nog even genieten.
We hadden ons goed ingelezen in waar te parkeren. Iets verder uit het centrum (maar 53 euro voor een dag) en dan nog even een stukje lopen. Voor 9 uur stonden we op de muur om de wandeling te maken. En we snapten heel goed dat het in de middag niet te doen was. Het was om 9 uur al blaf heet.
Na een uur wandelen richting de haven want daar lag om 10 uur de speedboot op ons te wachten.
Toch nog naar een blue cave gegaan. Wat een prachtig gezicht. Jammer genoeg kun je de prachtige kleuren niet op een foto vastleggen.
We zijn bij verschillende eilanden en grotten geweest en we hadden en speedboot die echt over het water vloog. We gingen ook langs ons appartement. was grappig.
Op het eiland Lopud zijn we even de boot afgegaan en hebben we cultureel wat kerkjes bezocht en een flinke berg bewandeld.
Op de terugweg nog even een laatste grot ingezwommen om daarna weer naar de haven te gaan.
Weer lunchen in het centrum. We hadden alleen voor de middag niets gepland. Besloten om terug te gaan en in de buurt van ons appartement op zoek te gaan naar wat leuke winkels. Maar omg het werd echt te warm om op straat te gaan lopen en dan vooral berg op te wandelen. Niet te doen.
Dus terug naar ons appartement en even lekker relaxen op ons balkonnetje.
's Avonds wederom gekookt. Ja, we hebben nog nooit zoveel gekookt tijdens onze vakantie. Weer met prachtig uitzicht op het balkon gegeten. Nog even een praatje gemaakt met Kate (die het echt belachelijk vond dat Nederland Kroatië op oranje heeft gegooid. Ze vertelde dat ze heel veel mensen kent in Kroatië en dat ze niemand kent met het virus. Dat de uitbraken alleen in de buurt van Zagreb zijn van voornamelijk buitenlanders die daar in de buurt naar trouwerijen gaan. Ach ja, het is niet anders. Morgen terug naar huis en dan 2 weken in quarantaine.
Zaterdag
Het blijft spannend, gaat in deze barre tijden het vliegtuig nog wel. Gelukkig zagen we online dat alle vluchten van Transavia die de afgelopen weken naar Kroatië gingen niet geannuleerd werden. En we zagen ook dat de vlucht van zaterdag richting Dubrovnik ook gewoon ging. No worries dus.
Op het vliegveld was het niet druk en toen we in de bus gingen om te boarden bleek dat we maar met 29 mensen in het vliegtuig zaten waarvan bijna de helft kinderen. De plekken bij de nooduitgang waren nog vrij. Hmm zouden we daar niet mogen zitten? De stewardess gelijk enthousiast, want ja, daar moeten eigenlijk wel mensen zitten. Dus wij wilden ons wel opofferen hoor.
Al met al een fantastische vakantie gehad. Nooit geweten dat op 2 uur vliegen zoveel mooie dingen te doen zijn en het weer zo fantastisch is.
Kroatië is zeker een aanrader voor iedereen.

• 28 Juli 2020 - 09:06

Suzanne Van Kerkoerle:

Syl dat klinkt als een fantastische vakantie!
    Nu thuis lekker uitrusten ;-)

Tot snel, liefs suzanne

• 28 Juli 2020 - 10:03

Lia:

Fijn dat jullie een fantastische vakantie hebben gehad .