Uitslapen en intensieve dagen. - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Uitslapen en intensieve dagen. - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Uitslapen en intensieve dagen.

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

31 Juli 2022 | Cuba, Viñales

Het is nu zondag avond als ik het verslag van de afgelopen 2 dagen schrijf.

Gisterochtend hoefden we pas om 10.00 uur in de bus te zitten. Deze dag staat in het teken van Hemingway. Deze Amerikaanse schrijver heeft zijn grootste werken hier op Cuba geschreven. Wij mochten zijn huis bekijken. Een prachtige villa even buiten Havana, in een prachtige omgeving. Daarna lunchen in de stad.

We snappen hier niks van hoe de betalingen lopen. Bij de ene winkel moet je met peso's betalen, bij de andere met euro's. Dan weer met een creditkaart tegen officieel tarief (wat betekent dat je 24 peso's voor 1€ krijgt, wat heel weinig is)

Je kunt ook met euro's betalen en in peso's terug krijgen en dat is meestal 1 op 100. Het is in ieder restaurant weer anders.

Gisteren was de lunch inbegrepen en moesten we alleen de drankjes betalen. Wat neerkwam om €9 voor 2 cola. Dat zijn echt niet normale prijzen. En zoals ik al eerder vertelde, er zijn wat mensen die te weinig geld meegenomen hebben, die schrokken nog meer van deze bedragen.

Op de terugweg in de bus zijn er dan ook mensen opgestaan die zeiden dat dit echt geen normale prijzen zijn en dat we op deze manier de lunch wel zelf gaan organiseren. De reisleider werd hier bestwel op aangevallen en er kwam wat discussie.

Uiteindelijk was volgens ons het punt duidelijk.

Later nog even de stad ingegaan en toch weer een supermarkt geprobeerd.

Celine en Mark hebben 3 kwartier in de rij gestaan om naar binnen te mogen. Iedere keer als de deur open ging werden ze omver geduwd en kropen er anderen voor. Eindelijk mochten ze naar binnen en bleken de mariakaakjes op rantsoen te zijn. Ze mochten maar 1 pak pp meenemen. Gelukkig waren en pringels waar geen limiet op zat. 2 bussen gescoord. Laten we het maar niet over de prijs hebben.

Daarna weer lekker naar het hotel om in heg zwembad te dobberen.

's Avonds met een groot deel van de groep uit eten geweest op het strand. Een hilarische cocktail avond gehad waar velen even net te veel op hadden maar aan het einde voor een habbekrats hebben gegeten. Wij waren er wel uit; de tentjes die de gids ons adviseert, slaan wij lekker over.

Na het eten met een deel van de groep nog 'Ga voor 20' gespeeld op de hotel gang. Het werd een hilarische avond.

Veel te vroeg ging Vanmorgen onze wekker weer.

Om half 9 zaten we in de bus richting de viñales vallei.

Maar eerst nog wat excursies onderweg. Een grot met een bootje; precies een week geleden ook al gedaan in de Ardennen. Het ging allemaal heel snel en vooral de uitgang was mooi.

Daarna een mooie muurschildering op een berg bekeken en daarna geleerd hoe sigaren gemaakt worden. Ik heb voor het eerst van mijn leven sigaren gekocht.

Gewoon, voor de heb.

We zouden deze dag eigenlijk bij mensen thuis slapen, maar omdat er de laatste tijd nogal wat stroomuitval is heeft de organisatie besloten om ons in een hotel te laten overnachten. Dit vonden we erg jammer toen we het hoorden. Het leek ons echt leuk om bij mensen thuis te slapen.

Eenmaal aangekomen in het stadje, bleek dat ze ook deze week met behoorlijk veel stroomstoringen te hebben gehad; vandaag zaten ze alweer 6 uur zonder stroom. We konden wel eten in het restaurant omdat die een generator had. Maar toen we langs de huizen reden waren we blij dat we in een hotel sliepen. En wat voor een. We hebben echt een fenomenaal uitzicht en weer een zwembad. Ook het hotel heeft generatoren. Die zouden om 7 uur aangaan.

De stroomstoring duurde voort en toen we een restaurantje binnen gingen, hadden die ook geen stroom maar konden wel voor ons koken. Overal werden mobile telefoons neergelegd om licht te creëren en ik had mijn hoofdlamp bij me, waardoor we evengoed wat licht hadden. We kregen wonderbaarlijk lekker eten, maar toen we moesten betalen wist de serveerster het niet meer en besloot celine een carrièreswitch te maken. Die nam het heeft in handen en zorgde ervoor dat iederen zijn deel betaalde. Jammer dat er weer een leerkracht het onderwijs uitstapt.

• 02 Augustus 2022 - 09:19

Lia:

Jullie maken weer wat mee Sylvia des te meer waardeer je ons kleine landje. Nog heel veel reis plezier.

• 02 Augustus 2022 - 09:35

Suzanne:

Een avontuurlijke reis is het iig! Veel plezier nog verder.

• 02 Augustus 2022 - 10:02

Tini:

weer veel ervaringen rijker!!
    Als ik dit zo lees wat waarderen we dan ons luilekkerlandje!!
    nog veel succes met de Reis.

• 02 Augustus 2022 - 15:21

Katinka :

We zijn zo verwend in Nederland. Heel normaal dat alles wat je wilt ook te krijgen is.

• 02 Augustus 2022 - 15:56

Hans:

Het zijn weer dolle belevenissen. Maar een hele financieel uitdaging dus. De reisleider heeft natuurlijk afspraken met de plaatselijke horeca, dat kan je op je vingers natellen, hoef je geen carrière switch voor te maken!

• 02 Augustus 2022 - 16:10

Frans Brekelmans:

Welke leerkracht stapt uit het onderwijs????

• 02 Augustus 2022 - 20:16

Ilonka Bekhof:

Jaaa Frans dat dacht ik ook!!?

Tags: Vallei