Veel gedaan, weinig wifi - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Veel gedaan, weinig wifi - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Veel gedaan, weinig wifi

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

03 Augustus 2022 | Cuba, Trinidad

Het is inmiddels woensdag en de afgelopen 3 dagen waren intensief, maar mooi.

Maandag zijn we vertrokken naar las tarazzas. Alleen niet in 1 keer naar toe gereden maar we hebben echt 1000 dingen gedaan. Een waterval bezocht, gevaren in een grot, naar een koffieboer en ijskoffie gedronken, een speciaal dorp bezocht waar we de oudoom van Jochem Meijer als gids kregen. Het was zo heet dat we de rum die we deze vakantie drinken er zo weer uit zweten. Een hele indrukwekkende maar drukke dag. In het hotel aangekomen hadden we maar een uurtje stroom waardoor we de cocktails á 1,20 niet konden afrekenen. Het gekke is hier: cola is amper te verkrijgen hier. Hierdoor kost een cola 2,40, gooi je er een scheut rum bij, dan wordt de prijs gehalveerd. Wij snappen er niks van.

Het restaurant in het hotel zat helemaal vol, dus hebben we zelf gekookt (lees: pringels en koekjes als avondeten)

De volgende ochtend vroeg op, want we moesten een hele dag bussen. Vanwege het benzine tekort moesten we terug naar Varadero rijden om daar bij het busbedrijf te tanken. Als dit bedrijf ergens anders tankt, mag het maar 60L tanken en dat is niet genoeg om de reis voort te zetten, daarom even een omweg van 2 uur.

Als compensatie mochten we de lunch nuttigen op een all inclusief plek, waar we drankjes konden halen en in de Caribische zee mochten zwemmen. Een heerlijk afkoelende duik. Want had ik al gezegd dat het hier warm is? Ik lees dat de temperatuur in NL ook bizar hoog is, hier zweten we gewoon zonder iets te doen. Zelfs denken is te warm.

Van kwart over 8 tot 19.00 uur onderweg geweest met 2 uur onderbreking. En even een snelle stop bij een fruitboertje. Gelukkig hebben we een gezellige groep en viel de rit zelf mee.

In Cienfuegos aangekomen je raadt het al: warm en geen stroom. Wij bereikten beiden ons kookpunt. Eerst even als zeesterren op het bed gelegen en daarna met een klein groepje gegeten aan de boulevard met uitzicht op zee.

Deze keer geen rijst, maar pizza.

Gelukkig later die avond weer stroom, maar de airco kon de hitte echt niet aan.

Vroeg gaan slapen om de volgende dag weer fris (wat onmogelijk is in deze hitte) weer aan het ontbijt te zitten.

Vanmorgen een rondleiding in Cienfuegos gehad, een prachtig theater en een kerk gezien. En even de winkelstraat bezocht. Ook hier weer lange rijen voor de winkels. We liepen langs een winkel die helemaal vol stond met flessen chilli saus. Het blijft een merkwaardig iets. Gelukkug hebben we ergens flessen water kunnen kopen voor 1,60. Dat viel mee.

Daarna in de bus op weg naar Trinidad. Een leuke stad waar we zelf mochten rondlopen en een broodje kaas hebben geluncht. Daarna naar het museum over..

Uh...geen idee eigenlijk. We konden een hoge trap beklimmen en van het uitzicht genieten, dat hebben we gedaan, en badend van het zweet kwamen we weer beneden. Het was heeeel warm. Wij hadden inmiddels ons kookpunt bereikt.

Weer terug in de bus had onze gids een verrassing voor ons. Omdat we zo moesten omrijden verblijven we de komende 2 nachten in een all inclusive hotel. Gratis eten. Gratis drinken. Aan het strand. Wij waren blij. We houden echt bakken met geld over haha.

Wij blijven ons verbazen over dit land.

Je weet dat je tijdens reizen in een andere cultuur komt, daar houdt je ook echt rekening mee. We wisten dat Cuba echt een andere cultuur is en een land met problemen, maar we schrikken echt wel van wat we hier zien.

Op straat zie je bijna geen toeristen, bij bijna alle marktstandjes zie je verkopers die blij zijn dat er überhaupt mensen langskomen. Je ziet aan alle kanten dat mensen worstelen om te overleven.

Jullie schreven het al in de reacties; wij waarderen echt enorm wat we in Nederland hebben en kunnen. Maar naast dat genieten wij ook echt van deze indrukwekkende reis

• 04 Augustus 2022 - 09:29

Ron Leliveld :

Weer een hele belevenis maar goed dat je nog steeds lol hebt.
    Toch raar om te lezen dat water bijna duurder is dan rum .
    Nu lekker even bij tanken in de all inclusief

• 04 Augustus 2022 - 14:59

San :

Nu heb je wel een mooie vergelijking of héééél WARM of héééél KOUD. Ben nu wel benieuwd waar gaat nu je voorkeur naar uit? Fijne dat de groep gezellig is! En dat jullie nu in een all inclusief hotel zitten vinden vast de mensen die op dag 2 al bijna in geldnood zaten vast ook heel prettig ;-) dan maar aan de verplichte cola rum om nog iets van vocht binnen te krijgen haha. X

Tags: Trinidad , Museum, Rum