Uitver(ge)kocht - Reisverslag uit Havana, Cuba van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Uitver(ge)kocht - Reisverslag uit Havana, Cuba van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Uitver(ge)kocht

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

29 Juli 2022 | Cuba, Havana

En zo zijn we alweer bij dag 2 aanbeland.

Vanmorgen vroeg wakker, want het tijdsverschil blijft een dingetje. Maar daardoor al heerlijk vroeg aan het ontbijt.

De keuze is enorm en dat verbaast ons later op de dag.

Direct na het ontbijt in olditmers richting het oude centrum van Havana. Een echte caribische stad met veel vervallen gebouwen vanwege de zilte lucht.

Die oldtimers was echt super hilarisch. In een grote kolone achter elkaar aan. Heel kleurig maar wel krap.

Onze gids vertelt veel en graag en daarom is het heerlijk dat we 30 mensen zijn, we hoeven niet altijd geïnteresseerd te luisteren.

De stadswandeling was vooral warm en het ontbrak ons aan water.

In de bus kunnen we flessen water krijgen voor €3. Wij (en dan heb ik het over de gehele groep) zijn natuurlijk zuinige Hollanders) vonden dat best aan de prijs en wilden daarom even naar een supermarkt om wat flessen water te halen. Nou, dat is hier dus niet zo simpel. Ten eerste zijn er heel weinig supermarkten of winkeltjes met eten en drinken vanwege de simpele reden dat dat eten en drinken er gewoon niet is.

Het is hier de regel dat je spullen koopt die voorradig zijn en dat zijn deze producten niet. Het is maar net wat de boot de afgelopen dagen geleverd heeft. Flessen water, zakken chips, snoep, chocola etc heeft geen prioriteit dus zit niet op de boot dus is er niet of is heel duur.

Uiteindelijk hebben we bij een ijssalonnetje 2 flessen water a 1,5 l gekocht voor €10. Met deze prijzen zijn we behoorlijk snel door ons geld heen.

Het blijft wel lastig te begrijpen dat je 2 maanden geleden op 5500 meter zat en alles kon krijgen en hier moet vechten om een flesje water.

Geld is sowieso een behoorlijk gespreksonderwerp in de bus. TUI heeft van te voren niet echt een indicatie gegeven van hoeveel zakgeld je bij je moest hebben, wel dat er slecht gepind kan worden en dus genoeg euro's mee moest nemen.

Er kan dus NIET gepind worden en wisselen is ook niet echt een optie: je kunt hier veel met euro's betalen en het leven is hier behoorlijk wat duurder dan dat de meeste mensen van te voren gedacht hadden waardoor sommige mensen echt in de problemen komen.

Gelukkig hebben Celine en ik ruim gepind, maar het wordt voor ons spannend of we de laatste dagen kunnen eten.

Verder met de reis.

Na wat vrije tijd in de stad zijn we even pizza gaan eten en daarna weer bij de groep aangesloten.

's middags werd het behoorlijk warm dus lekker richting hotel waar we eerst nog even een bezoek brachten aan een supermarkt en daar werden we weer met de neus op de feiten gedrukt; in de supermarkn(zo groot als een gemiddelde AH) stonden de schappen vol met weinig. Een schap zo lang als een gangpad met alleen naar shampoo. Het andere gangpad ui in pot en weer een gangpad met alleen maar tomaat in blik. Geen water, geen chips geen snoep. Wij vallen hier kilo's af. Direct door naar het hotel waar een duik namen in het zwembad. Wel tussen 2 hevige onweersbuien in.

Daarna spelletjes gespeeld met 4 anderen van de groep, want het werd niet meer droog.

's Avonds naar een show geweest van de bueno vista social club. Een grote groep Cubaanse muzikanten die ons al zingend uitnodigen om te komen dansen. Het eten was erg gewoontjes en de cocktails mistten wat ingrediënten, maar dat is niet verrassend nadat we de achtergrond van dit land hebben leren kennen.

Wel heerlijk gedanst.

Morgen alles over Ernest Hemingway

• 30 Juli 2022 - 16:23

Toos:

Leuk, Buena Vista Social club! Maar dat wordt dan wel een zuinige vakantie. Hoop dat jullie uitkomen met het geld.

• 30 Juli 2022 - 16:23

Tini:

zo kan het dus ook!! zuinig aan dus Sylvia

• 30 Juli 2022 - 17:14

Nel:

Wéér een nieuwe beleving…..

• 30 Juli 2022 - 17:25

Ron Leliveld :

Haha Sylvia kan weer bank gaan spelen je wordt er bekwaam in.
    Wel leuk om alles mee te maken.
    Nepal was al wat kilo's kwijt maar nu gaat het nog harder.

• 30 Juli 2022 - 17:40

Lida Mijnders :

Dat word weer een avontuur , en dan waarderen jullie Nederland weeeeeeeer veel plezier

• 30 Juli 2022 - 18:09

San :

In de coctail mist de ingrediënt alcohol? Ook wel vreemd dat dianne nu jullie niet heeft verteld dat er NIET gepind kon worden? Of misschien weet ze dat zelf ook niet dat kan natuurlijk ook!! Hopelijk hoeven jullie straks niet op een DIKKE SIGAAR TE BIJTEN!! ;-)X

• 30 Juli 2022 - 18:45

Frans Brekelmans :

Haha, goed eten bij het ontbijt dus...

• 30 Juli 2022 - 19:13

Karina:

Je maakt wat mee zo. Bijzonder dat je moeilijk aan water kunt komen. Maar gelukkig is er wel genoeg shampoo.
    Ben weer benieuwd naar je volgende verslag!

• 31 Juli 2022 - 14:19

Ally:

Wow, Syl, dat lijkt me echt geweldig, live luisteren naar Bueno vista social Club! Favoriete cd hier bij ons in de kast. Veel plezier en niet snoepen is niet zo erg, maar water moet je blijven drinken!
    Geniet van de reis. Groetjes! ;)

• 02 Augustus 2022 - 15:16

Katinka :