Van Egilsstadir naar Höfn en Skaftafell - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Van Egilsstadir naar Höfn en Skaftafell - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Van Egilsstadir naar Höfn en Skaftafell

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

10 Augustus 2023 | IJsland, Skaftafell

Reisdag 9

Vanmorgen vroeg op pad omdat we eerst nog even een waterval wilden bezoeken die niet op onze route lag. In de vroege morgen alle stijve spieren even soepel wandelen. Het was weer een stevige klim, maar de beloning was weer groot.

Daarna de auto weer in om langs de prachtige kustroute af te zakken naar het zuid-oosten.

Na ieder fjord is het uitzicht weer adembenemend. En we hebben zelfs rendieren gespot!! Uniek!

Onderweg een paar stops gemaakt, maar vooral veel in de auto gezeten, wat geen straf is met dit prachtige uitzicht.

In Höfn (spreek uit Hub) even boodschappen gedaan om daarna in ons guesthouse aan te komen met een kamer met prachtig uitzicht op de gletsjer.

Na de koffers hebben afgezet snel door naar een meer met ijsschotsen.

Ik val echt in herhaling, maar echt ieder punt die op onze reisbeschrijving staat is adembenemend.

Het enige min-puntje van IJsland is dat je niet echt op iedere straathoek kunt eten. We moesten er dan vandaag weer 50km voor heen en terug rijden naar Höfn. Dat neemt best wel wat tijd in beslag. Maar gelukkig wel lekker gegeten.

Rijden in ijsland is wel super relaxed. Je kunt midden op de snelweg stilstaan om rendieren te spotten. Er rijden toch maar weinig auto's. Je moet wel goed opletten, want alle bruggen zijn 1 baans, waardoor je even moet wachten op elkaar, maar dat gebeurt maar weinig, want nogmaals, zoveel verkeer rijdt er niet.

Reisdag 10

Vandaag een rustige dag (dachten we)

Want we slapen 2 nachten in hetzelfde hotel (dachten we).

Om 9.30 uur stond sneeuwscooter rijden op het programma. Op de grootste gletsjer van Europa. Zo groot als Drenthe, Friesland en Groningen. Aardige sneeuwmassa dus.

Eerst met een jeep lekkere bergweggetjes op. En daarna scheuren over het ijs . Dat valt nog niet mee. Het is best zwaar om niet tegen te sturen.

Op het moment dat we klaar waren ging mijn telefoon. Het hotel; "uw bagage staat nog in de kamer en u heeft maar voor 1 nacht geboekt".

Oeps, wij hebben iets niet goed gelezen. Dit is ons werkelijk nog nooit overkomen. Snel terug naar het hotel om onze spullen te halen en de rest van het programma af te werken. We voelden ons niet echt heel slim.

Gelukkig zaten we nog dicht bij het hotel en konden we daarna weer naar een meer waar de gletsjer op uit komt en weer prachtige ijsschotsen ronddreven.

Daarna doorgereden naar een gletsjer tong waar we het kraken van het ijs konden horen en bijna zien bewegen.

We hiketen gewoon in ons t-shirt, want het wordt hier steeds warmer.

Na het eten in het hotel nog even een avond hikeje (lees: bijna 6 km en 232m omhoog) met ongelooflijk mooie uitzichten.

• 11 Augustus 2023 - 08:49

Karina:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Klinkt allemaal super gaaf en prachtig. Ben benieuwd naar alle foto's [e-1f609]