Van Mývatn naar Egilsstadir - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Van Mývatn naar Egilsstadir - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Van Mývatn naar Egilsstadir

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

08 Augustus 2023 | IJsland, Egilsstaðir

Om het lekker ingewikkeld te maken hebben we reisdag 6 en 7 omgedraaid. Dit ivm de walvistocht van dag 6.

Kortom, op dag 7 bleven we nog steeds in Mývatn.

Ik zal de info in de reisbeschrijving over Mývatn even met jullie delen;

Mývatn heeft veel te bieden, alle bezienswaardigheden zijn makkelijk te bereiken, je kunt er heerlijk wandelen. Mývatn betekent; Muggenmeer. Bij ongunstige omstandigheden in de zomer kun je last hebben van muggen. Deze muggen steken niet (behalve bij Céline), maar kunnen hinderlijk zijn. Ze kruipen bij voorkeur in oren, neus en mond. Een muskietennet kan uitkomst bieden. ....... 3x raden waar wij de laatste dagen extra veel last van hadden....MUGGEN.

Wat een gekke beesten. Op het moment dat je de auto uitstapt valt een zwerm je aan. Ze hebben blijkbaar allemaal whats,app, want binnen no time vliegen er 100 om je heen.

Wj hebben idd een Bugnet gekocht. Ja ja ja, en de foto's van deze dag zien er hilarisch uit!

Maar Mývatn heeft gelukkig ook mooie dingen te bieden.

Eerste richting een sulfatoren veld met geisertjes en kokend modder. Daar hadden we het bugnet nog niet, dus werden we gek van de muggen en misselijk van de stank. Het was echt rotte eieren to the max. Ze zouden hier een IJslands strafkamp moeten beginnen. Crimnaliteitcijfers dalen naar 0.

We hebben ook meer dan 25000 stappen gezet, langs indrukwekkende kraters en lavavelden. Iedere krater ziet er weer anders uit. De ene heeft blauw water in het midden, de ander gras en weer een ander alleen as. We hebben zelfs smeulende resten van een vulkaanuitbarsting uit 1984 gezien. Gelukkig was alles dicht in de buurt van ons guesthouse en waren we zowaar eens voor etenstijd thuis.

Magnetron maaltijdje uit de super opgewarmd en daarna lekker chillexen.

Reisdag 8

Vandaag moesten we ons vertrouwde guesthouse in Myvatn verlaten om een mooie rit richting het noord-oosten te maken.

Na alle wandelingen vonden we het niet erg om lekker in de auto te zitten.

Maar dat was niet helemaal waar. Gedurende de rit kwamen we langs oneindig niemandsland waar een weg doorheen loopt , daarna verschillende hoogtepunten waarbij de parkeerplaats zeg maar niet om de hoek lag. Om al dat moois te zien moesten we flink wat trappen op en af. Maar bij 1 waterval moesten we gewoon een hike van anderhalf uur doen (omhoog en naar beneden) om bij het mooiste punt te komen. Maar wat nou het mooie is; het is het echt altijd waard. We hebben nog geen moment gehad dat we zeiden: jammer van de inspanning.

Na weer op een prachtige plek geluncht te hebben nog weer even een wandeling gemaakt. Gelukkig had Céline nu wel haar wandelschoenen aan, want bij de waterval ging ze 2X onderuit. Gelukkig viel ze niet hard en kon ze fluitend verder.

Na de grote waterval op tijd richting het hotel gegaan.

Om 5 uur op de familiekamer. Wat een ruimte, maar te vroeg om niks meer te doen.

Dus even het kaartje erbij gepakt. Wat is er te zien in de omgeving dat we nog niet gezien hebben en wat ook niet op de route van morgen ligt? PUFFINS SPOTTEN. Dat willen we! Oke, dat is wel 3 uur rijdenin totaal. Jammer dan, dat gaan we doen!

En wat zijn we blij dat we dat gedaan hebben! We hebben ze van zeeeeeer dichtbij gezien en prachtige foto's kunnen maken. En koud dat we het hadden!!

En we moesten er een prachtige bergpas voor over. Het was het allemaal waard.

Nogmaals, ook als we lang moeten rijden. Het is het echt allemaal waard.

Nu lekker warm terug in de auto en zo even zelf pasta koken op onze familie kamer.

Inmiddels zijn er ook al goede antwoorden binnengekomen op de lezersvraag.

Hennie had het half goed; Dottir

Richard en Ilona hadden hun antwoord op een andere manier ingestuurd en die hadden het goed! Fransdottir

Ze winnen beiden een zwemreis naar IJsland. Heel veel plezier samen.

• 08 Augustus 2023 - 22:25

Tini:

Ik weet niet of hier ook een prijs aan verbonden is.

Wat zijn Puffins????

Aangezien het koud was denk ik aan pinqins

Kan ik meezwemmen? [e-1f923][e-1f923]

Je weet ons weer prachtig mee te nemen met je verslagen.

Dank daarvoor [e-1f618]

• 08 Augustus 2023 - 22:54

Sylvia:

Haha puffins zijn papegaaiduikers. Google ze maar.

De meest schattige vogels ooit.

• 10 Augustus 2023 - 09:45

Ally:

Ha Syl, je bent inmiddels een echte birdswatcher geworden. Prachtig wat jullie zien, meemaken en delen![e-1f600]

Geniet lekker verder, ik geniet van jouw verslag[e-1f427]

• 11 Augustus 2023 - 11:40

Mascha:

Hey syl,

Een en al herkenning wat jullie zien!! Ik ben er zelf ook weer even zo [e-1f64f]. Meer van de muggen was idd. Een dingetje [e-1f648] ze waren toen het verblijf daar aan het schilderen, 's ochtends een grote laag muggen.... kansloos.

Geniet nog lekker!