Over hoe snel je je moedertaal vergeet - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Over hoe snel je je moedertaal vergeet - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Over hoe snel je je moedertaal vergeet

Door: sylbos

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

27 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Jeetje zeg, het voelt al echt alsof ik hier maanden zit. Vandaag dan ook een zeer intensieve dag achter de rug.
Laat ik het dan maar even chronologisch aanpakken. Lijkt me wel zo makkelijk lezen:

6.00 uur; klaarwakker, want lichaam denkt nog steeds dat het 12 uur is(het welbekende truusbeen..Toch Arjan:P).

7.00 uur: samen met sue aan het ontbijt

9.00 uur; lekker chillen, in het zonnetje gezeten, mail bijgewerkt boekje gelezen (intesief he:P)

10.30 uur. Eerste les;Ik zit in de advanced class, level C1, ik zal even een korte uitleg geven over hoe dat werkt. De Japanse meiden (niet alle, maar de meest) die beginnen in level A1, dat gaat tot A3 en dan krijg je B1 tot B3 en the advanced level is C1 t/m C3. Ik zit dus in C1 wat betekent dat we met leuke onderwerpen aan de slag zijn. Mijn eerste les (helaas zat er een fout in ons schedule waardoor we in het verkeerde lokaal zaten en 3kwartier hebben gemist) had als onderwerp een huis met alle problemen van dien. Wat doe je als er problemen zijn met het huis op allerlei gebieden , was wel leuk, moest met een Japanse jongen een gesprek voeren waarin ik wensen had die hij moest gaan beantwoorden. beetje jammer dat de beste jongen geen woord engels sprak (beetje te hoog niveau voor hem vrees ik) in het 2e uur (een lesuur duurt hier trouwens 80 minuten) hebben we het over Law gehad. Lang leve mijn Law and order SVU verslaving, was echt bekend met een heleboel begrippen. Heb ook mijn eerste huiswerk opgekregen. Ik moet een presentatie houden over een befaamde rechtzaak in mijn thuisland, heb even geen inspiratie, dus als je een suggestie hebt....

12.30 lunch...Ik eet hier 3 keer per dag warm, moet dat maar even gana veranderen, want met dit warme weer is dat niet echt lekker.

13.00 uur: zat lekker te chillen toen er ineens een NL meisje met haar moeder langskwam, ze vertelde dat ze vorig jaar hier gestudeerd hat en nu in NY zat en even terug kwam om herinneringen op te halen. Leuk mee zitten kletsen.

14.30uur nieuwe les. Nieuwe leraar, we hebben het gehad over architectuur, was wel grappig, beetje jammer dat de lerares jonger is dan dat ik ben. Bij de andere lessen niet, dat is een vrouw uit india, die echt megaveel weet. heeft tijdens de les van allesverteld over Nederlandse geschiedenis in NY. Ze heeft 4 jaar in Den haag gewoond.
In deze les moesten we ook een lesuur (DUS 80 MINUTEN) achter de computer zitten om een presentatie voor te bereiden over een beroemd gebouw in mijn thuisland. Ik heb the white house gekozen....Google het maar:P (witte huis) Deze les duurde tot 18.50....(wat nou vakantie:O) hierna snel gegeten omdat we waren uitgenodigd voor een cocktail party voor alle 25plussers. We zouden naar 1 of ander hotel moeten maar eerst op een plek on campus verzamelen. daar aangekomen stonden mijn kamergenote, en nog 3 jappanners te wachten...gezellig:( Net voordat de Taxi vertrok sprongen er nog 1 japanner, een chinees, een portugees en een Russische in. aangekomen in het hotel kwam er een jongen naar ons toe die op eigen houtje richting cocktailbar was gekomen; Jos, en Jos is ... je raadt het al: NEDERLANDS!!! Jeej. lekker in het dutch met hem zitten babbelen, maar je snapt het al (gezien de titel) dat was nog niet zo makkelijk, bleef maar omschakelen in het engels en wist gewoon een aantal woorden niet naar het NL te vertalen... wordt nog wat als ik terugkom...en voor Mar, misschien toch niet verkeerd om tegen die tijd alleen maar engels te communiceren:p

En nu is het ondertussen 23,45 hier en gaat bij jullie bijna de wekker, ik duik er ook zo in, want morgen is mijn vroegste class: 9.00 uur.

Wil nog even de aparte groetjes doen aan Max en Roos, leuk Cindy dat je ook meeleest :)

trusten allen...of nee, goedemorgen...

• 27 Juli 2011 - 05:16

Cindy:

Hi Syl,

Ja natuurlijk volg ik je!!! Vind het reuze leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.En zo te lezen genoeg!!
    Ik zal ze de groetjes doen als ze straks wakker worden.Ja zij hebben wel vakantie en kunnen dus lekker uitslapen.
    Nog heel veel plezier daar!

Kus,

• 27 Juli 2011 - 06:01

Massie:

Goed begin van de dag om je blog te lezen, gaat standaard worden voor het werken denk ik!
    Veel plezier weer vandaag xxx

• 27 Juli 2011 - 07:07

Hieke:

Echt leuk om alweer iets te lezen.....en je moederstaal vergeten ken ik maar al te goed...als ik een weekend in Engeland was geweest duurde het dagen eer ik weer gewoon nedeerlands sprak....lees morgen je volgende stuk wel denk ik....xx

• 27 Juli 2011 - 08:19

Karina:

Je hebt straks toch niet zo'n Engels accent al je weer in Nl bent ;)
    Goed om te horen dat je lessen ook nog een beetje interressant zijn, behalve dan 80 min achter de comp.

Hier wat bekende rechtzaken in NL: Het Holleeder proces (of de Heineken ontvoering), de puttense moordzaak (die is wel leuk omdat er twee verdachten onterecht zijn veroordeeld), en natuurlijk de zaak over het hofnarretje (al is die natuurlijk nog niet afgerond maar volgens mij welbekend in de USA).

Als je wat info wilt over het Hofnarretje dan hoor ik het wel, mail het je ff door.
    Succes

• 27 Juli 2011 - 08:26

Mar:

No problem honey, you know that ;)

And did I read....cocktailparty??? mmmm. think you'll have to organize something when I'm there, hehe

xx

• 27 Juli 2011 - 09:22

Kenny :

Leuke foto's (:

• 27 Juli 2011 - 12:05

Conny:

Superleuk om elke dag je verslagen te lezen...je bent er al helemaal thuis zo te lezen, op naar morgen en have fun xxx

• 27 Juli 2011 - 12:36

Ilona:

Hi Syl!

You go girl! Ziet er gezellig uit allemaal. Have fun
    xx Je bijna-aller-leukste-nichtje ;-)

• 27 Juli 2011 - 12:58

Syl:

Huh. Wie is dan mijn allerleukste nichtje??? :p

• 27 Juli 2011 - 13:05

Désirée:

leuk Syl om je zo te kunnen volgen, ik kijk nu al elke dag al uit naar je verhalen. En natuurlijk zit jij in C1, daar zit je toch thuis ook in. Hug Dees

• 27 Juli 2011 - 16:57

San:

Je aller leukste nicht ben IK TOCH!!
    Hoe kan je dat nou vergeten zijn??
    Tja uit het oog uit het hart zeker??
    En BEDANKT HÉ!!! HA HA HA...

En moet je bij je japanse "vrienden"ook om de haverklap op de foto?
    Want daar staan ze nl wel om bekend!

Veel plezier weer morgen

JE ALLER LEUKSTE NICHT! XX

• 27 Juli 2011 - 19:26

Ilona :

Heeey Syl,

Wat schrijf je leuke verhalen Syl! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!! Geniet maar lekker verder in ik wacht op je volgende verhaal:-)

Liefs Ilona