Dag 9,10,11 en 12 - Reisverslag uit Makarska, Kroatië van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Dag 9,10,11 en 12 - Reisverslag uit Makarska, Kroatië van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Dag 9,10,11 en 12

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

21 Juli 2020 | Kroatië, Makarska

Zaterdag
We hadden vandaag het plan opgevat om naar het Lourdes van Kroatië te gaan alleen ligt dat niet in Kroatië maar in Bosnië.
Wij dus al vroeg op pad, paspoorten mee en op naar Bosnië.
Na ongeveer een uurtje rijden naderden we de grens van Kroatië. Zonder problemen de grens over.
Voor ons stond een busje met een Nederlands kenteken waarbij het ontzettend lang duurde voordat ze de overgang doorkwamen. Wij waren er zo langs.
Na 1 minuut de overgang naar Bosnië. Die douane beambte lachte bij het zien van onze paspoorten. Aah the Netherlands. Do you have a negative covid test. Wij lachen. Haha nee natuurlijk niet vriend. Onze goedlachse beambte lachte vriendelijk terug en maakt het omkeer gebaar. We mochten het land niet in. We moesten achter een andere dame aan die ons direct de weg richting Kroatië wees. We kregen niet eens de kans om een andere kant op te gaan. Dus, wij zetten vanaf nu op onze cv dat we ooit ergens geweigerd zijn aan de grens. Toch weer een leuk verhaal voor op verjaardagen.
Achteraf maar goed dat we er niet in mochten, want dan zouden we bij terugkomst in Nederland 2 weken in thuis quarantaine (maar ja, dat had met de kennis van nu niet veel verschil gemaakt, daarover later meer).
Toen zijn we maar een mooistukje gaan rijden. We zitten op dit moment midden in het biokovo gebied. Na een stukje rijden kwamen we terug in Makarska en daar bleek dat we zeer dichtbij gewoon een winkelcentrum te hebben en aangezien het begon te regen was dit een mooi alternatief. Daarna een half uurtje verderop een ander winkelcentrum bezocht want het bleef maar regenen.. s Avonds best lekker gegeten burgers en tiramisu.
Zondag
Het weer werd weer wat bete dus vandaag op pad naar de sky walk. Dat is hier in de buurt een nieuwe attractie. Bovenop een berg is een glazen brug gecreëerd waar je met enige moed overheen kunt wandelen. Maar voordat je daar komt moet je wel nog wat andere angsten overwinnen. We kwamen rond kwart voor 10 bij een parkeerplaats aan waar het al mega vol stond. De auto’s die daar stonden zouden om 10 uur naar boven mogen. Wij werden gevraagd rond 10.15 terug te komen. Nog even verder gereden om van het uitzicht te genieten om vervolgens om 10.05 uur weer bij een redelijk volle parkeerplaats aan te komen. Gelukkig konden we mee met de groep van 11 uur. Daar zat natuurlijk een systeem achter. De weg was op sommige punten zo smal dat het haast onmogelijk was elkaar te passeren. In zo’n geval moest 1 van de auto’s achteruit rijden om op zoek te gaan naar een inhammetje waarin je even kon gaan wachten totdat de ander gepasseerd was. Die inhammetjes waren soms naast een afgrond. Het was wel even peentjes zweten maar de rit op zich was adembenemend mooi. En het uitzicht op de Skywalk was het ook meer dan waard. Daarna nog even naar een uitzichtpunt gereden waar we ons hotel vanaf grote hoogte konden zien. Dit was ook de top van de berg die ik een paar dagen daarvoor niet helemaal bereikt had. Ik kan je zeggen, het was echt mega hoog. Daarna de weg weer naar beneden gereden en dat ging best goed, tot we op een punt kwamen waar een hele rits auto’s naar boven wilden en een hele rits auto’s (waar wij een onderdeel van waren) naar beneden wilden. En dat kon dus niet. De weg was te smal. Het werd toen een potje, wie is de brutaalste en Celine ging het verkeer even regelen. Nadat wij allemaal achteruit de berg weer op reden (gelukkig was dit niet bij een afgrond) bleek dat de andere rits auto’s achteruit naar beneden was gereden en stonden we dus op elkaar te wachten. Gelukkig konden we daarna de weg redelijk soepel voortzetten. Nog even een lunch gehaald bij de Lidl en daarna van het mooie weer aan het zwembad genoten. ‘ s Avonds gegeten bij een een Italiaans tentje waar Celine en Ilona 2 mega pizza’s kregen. Ze waren wel lekker maar echt veel te groot.
Maandag.
Vandaag stond het duiken op het programma. Celine en ik proberen al 2 jaar ergens op vakantie samen te gaan duiken. Door verschillende omstandigheden wilde dit steeds maar niet lukken, maar nu was het eindelijk zo ver. Om 9 uur scherp stonden we bij de duikschool tegenover ons hotel. Daar kregen we alle spullen inclusief zo’n pak van top tot teen. Daar had ik nog nooit in gedoken. We gingen met de boot naar het eiland Brac en voor die kust moesten we onszelf achterover de boot afgooien. Ook dat had ik nog nooit gedaan maar dat ging best wel goed. Celine en ik waren de eerste duik zo erg bezig met de techniek dat we amper van de omgeving konden genieten. Tussen de eerste en de 2e duik voeren we met de boot een stukje verder en konden we 3 dolfijnen zien zwemmen. Leuk om te zien. Na een pauze gingen we voor een 2e keer het water in. Gelukkig ging het nu een stuk beter. We waren veel meer met de omgeving bezig dan met de techniek en hebben we ook echt genoten van de duik. Ik snapte nu wel waarom we zo’n alles bedekkend pak aan moesten want het was best wel koud. Toen weer met de bout terug. We kregen nog wel een borreltje om op te warmen. Bij thuiskomst had Ilona al een heerlijke lunch gehaald en konden we zo aanschuiven. ‘s Middags weer lekker aan het zwembad gelegen, want hey, vakantie moet wel een beetje ontspannend blijven.
‘s Avonds weer heerlijk aan de boulevardblad gegeten. Waar we iedere avond weer mogen genieten van een prachtige zonsondergang. Het lijkt iedere avond wel mooier te worden.
Dinsdag
Vanmorgen wederom richting Imotski gereden (eerder waren we al naar het winkelcentrum geweest.) nu gingen we daar heen om het blauwe en het rode meer te bekijken. Volgens de verhalen kan je na een flinke afdaling zwemmen in het krater meer. Maar we lazen ook al dat er in de zomer niet zo heel veel water in stond. Met als gevolg dat de afdaling te heftig was om het water te kunnen bereiken. Dus hebben we het van bovenaf bekeken. Mooi maar we zijn zo verwend. Na plitvice en krka zullen we weinig dingen zien die mooier zijn.
Weer even boodschappen gedaan bij de Lidl om lekker op het balkon te lunchen. Helaas bereikte daar ons het bericht dat Nederland heeft besloten het reisadvies voor Kroatië aan te scherpen naar oranje. Vooralsnog betekent dit dat we gewoon zaterdag naar huis komen, en dat we waarschijnlijk bij thuiskomst 2 weken in quarantaine gaan. Op vakantie gaan is nooit saai met ons, we houden jullie op de hoogte....