Een met de natuur - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Een met de natuur - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Een met de natuur

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

27 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Addo

Van Kruger-park naar Johannesburg

Woensdag terug gereden van Hazyview naar Johannesburg, helaas was er onderweg weinig te zien. Veel van hetzelfde landschap en tolwegen.
's Middags aangekomen bij de lodge van vorige week. Lekker op tijd zodat we heerlijk in de tuin bij het zwembad in de zon een boekje konden gaan lezen.
Het is net niet warm genoeg om een duik te nemen maar verder kunnen we iedere dag nog van de zon genieten en is het steeds nog boven de 20 graden. De zon gaat wel vroeg onder, zo rond half 6 en dan wordt het koud. Het is tenslotte winter.

Donderdag ochtend vroeg zijn we bij de lodge gaan ontbijten. Voor de verandering eieren met spek. Dat eten we zo'n beetje iedere ochtend. Vroeg weg want vandaag gaan we fietsen door Soweto. Dit hadden we bij Mirjam al geboekt en we moesten om 10 uur bij Pooe street zijn. Omdat het nog wel spitsuur kon zijn reden we om half 9 de poort uit. TomTom gaf aan dat we er in 52 minuten zouden zijn. Dat klopte ongeveer wel. Alleen bij Pooe street in soweto aangekomen was er geen lesbo's backpackers lodge te vinden. Mensen vragen, raampje open, deuren dicht, want dat is het advies hier. Niemand kende het, totdat een man zei: yeah, cycling. Jaaaa hèhè. Hij wees een huisje aan met een wit dak...euuh... Oké, kwamen al mensen naar buiten, wisten van niks. Ze waren wel heel behulpzaam. De vrouw wilde het adres op mijn telefoon zien, net als het telefoonnummer. Ik hield halsstarrig mijn telefoon vast:"Miss i'm not steeling your phone". Hahah ik lachen, geef mijn telefoon af, wij mee naar binnen, waar het kleine huisje van binnen er puur groter en luxer uitziet dan van buiten. Grote lcd tv. Kind van 2 op de bank in diepe slaap. Belt die lieve vrouw met de huistelefoon het nummer. Intussen was het 10 uur en waren we dus veel te laat. Bleek dat we in Pooe street rockville terecht waren gekomen. Moet Pooe street Orlando zijn. Of we wisten waar het politiebureau was want daar was de route makkelijk uit te leggen. Eeeuuuuhh. Nee??!! Of we anders de man die in de keuken stond mee wilden hebben, want die wist het wel, moesten we hem alleen even geld voor de taxi geven. Randje of 20, geen probleem. Dus hij stapte in en na een half uur zoeken( het lukte hem ook niet in 1 keer) hadden we het gevonden. De groep was al weg, maar we konden ze nog wel inhalen. Yeah right!! De eerste klim stond gelijk aan de montventoux. Mam en ik waren helemaal kapot. Gelukkig grapte de gids dat dit de testklim was en dat als je dit aankon dat de rest een peulenschilletje was. Dat was gelukkig ook zo. We hebben echt een prachtige tocht gemaakt langs huisjes, wijken, scholen, huis van Mandela, desmond tutu. Heel indrukwekkend. Halverwege nog een groepsfoto gemaakt bij het Hector Pietersen monument. Voor achtergrond informatie verwijs ik je naar Wikipedia.
Aan het einde van de tocht met de groep geluncht bij lesbo's en daarna weer richting onze lodge om de auto in te leveren en ons klaar te maken voor de treinreis die 20 uur zou gaan duren.........

Vrijdag ochtend om 9.15 uur stipt stond de taxi klaar die ons richting park station zou brengen.vanaf dat station vertrekt onze trein naar port Elisabeth. Gelukkig hebben we een slaapcoupé, want ik vind het nogal wat 20 uur treinen..
Weinig mensen die wij spreken hebben van de trein gehoord. Tenminste, die bewuste trein shosholoza meyl. Op het station werd het prima aangegeven en konden we onze voucher snel omzette in tickets. DRUK! Het leek wel een grote volksverhuizing. Mensen die met hun hele hebben en houwen op de trein zat te wachten. Wij waren bijna de enige blanken. Niks op tegen, maar het viel wel op.. Al snel kwam er een man naar ons toe die onze bagage en de gang naar de trein voor ons zou regelen.. Schijnt nogal chaotisch te zijn, dus dat zou hij wel even doen. Ik vond het een beetje vagig, maar oké.. Vlak voordat we mochten boarden (heet dat bij een trein ook zo?) nam hij ons mee en konden we voorkruipend als este het perron op.. Hm ik vind dat niet netjes. Regel: ik wacht op mijn beurt. Maar goed, we stonden op het perron en konden daar op de trein wachten.
Niet lang daarna kwam de trein aan en konden we instappen. Snel op zoek naar 6-g. Dat was ons huisje voor de komende 20 uur. Helaas hadden we bij verstrek al enige vertraging en toen we eindelijk 5 minute. Onderweg waren kwamen we alweer stil te staan. Koperdieven hadden en stuk van de bovenleiding gestolen, dus 2 opties; heel hard doorrijden en hopen dat het goed komt of terug en via wissels en een ander spoor er toch nog langs kunnen. Gelukkig kozen ze voor de tweede optie, maar ook dat zorgde weer voor enige vertraging.
Toen eindelijk op weg, maar er werd wel heeeeel vaak gestopt. Op ieder onbeduidend stationnetje stapten er weer mensen in. Maar ja. Het is niet Nederland men is hier gewoon iets minder punctueel. Lekker een diner gehad in de trein, daarna nog een paar potjes Keezen en toen kwamen ze met het beddengoed langs. Alle bedden op orde gemaakt en dan maar proberen te slapen. Pfff dat was lastig. Mama heeft heerlijk geslapen, en daardoor wij iets minder.
Na een reis van wel 23 uur eindelijk aangekomen in Port Elisabeth. Daar de volgende huurauto opgehaald en doorgereden naar Colchester waar we (maar dat verdienden we ook) in een super chille lodge terecht kwamen. Zwembadje met waterval, badkamer met bad, achtertuin met rotsdouche, kortom: heerlijk!
Maar ook niet onbelangrijk, naast het addo elephant park. Wij om half 4 nog even snel dat park in om natuurlijk weer wat dieren te spotten. Olifanten, zebra's, kudu's Buffalo's en jakhalzen gezien, maar te kort tijd om meer te spotten.
Bij het slapen gaan ontdekte ik een elektrische deken. Hemels!!!

Zondag jaja vandaag: ik ben weer helemaal bij met het verslag!
Vanmorgen weer vroeg uit de veren (heerlijk geslapen in mijn warme bedje zonder treingeluiden) om weer het park in te gaan.
Ontzettend veel dieren gezien, vooral olifanten, voor de auto, naast de auto, spannend hoor. Als ze kleintjes bij zich hebben vind ik dat best eng.
De hele dag op zoek naar leeuwen. Misschien nog wel handig om te weten, dit park is veel groener en dichter begroeid dan kruger waardoor bepaalde dieren een stuk moeilijker te spotten zijn.. Zo worden er weinig neushoorns en al helemaal geen luipaarden gespot. Terwijl ze er wel horen te zijn. Al vrij vlot kwamen we een jakhals tegen die een prooi veroverd had van waarschijnlijk een leeuw. Zeer indrukwekkend.
Toen we op weg waren naar de uitgang lieten de leeuwen zich eindelijk zien. Die bleken vanaf vanmorgen 10 uur op de desbetreffende plek te liggen. Nog lange tijd bij stilgestaan waardoor we nog haast hadden om het park op tijd uit te komen.
's avonds at ik struisvogel, kudu en warthog terwijl de rest aan de curry zat. Helaas kreeg ik geen toetje, dan maar aan de koekjes van de lodge. Morgen weer vroeg op. Op naar Pletten berg baai.

Helaas heb ik geen ruimte meer voor foto's ik zet ze zo af en toe op Facebook.

• 28 Juli 2014 - 09:12

Mas:

Hè syl en Fam.,

Ja foto's op Facebook kan ik niet zien hè....en ik als trouwe bloglezer. Wat een verhalen weer zeg jullie maken wat mee. Ach ik zie de foto's wel als jullie er weer zijn. Het is hier nog steeds heerlijk in casa bos, hele week heerlijk warm weer gehad dus lekker op loungezaal savonds, buiten eten kortom echt vakantie! vandaag de hele dag regen das iets minder... Je toko ook even schoongemaakt alle was weggewerkt(yep ook die van jouw zelf nog :). Ons huis schiet op de wc is getegeld en de garage en bijkeuken ook. Alle muren geschuurd vorige week.....was de hele week een yeti als ik thuis kwam haha. Plafond word vrijdag gespoten en volgende week behang en saus uitzoeken! Nog twee maandjes!
    Nou Fam. Heel veel plezier nog geniet!

Liefs Mascha

• 28 Juli 2014 - 10:04

Suzanne:

Ha Syl, volgens mij vermaken jullie je wel daar! Gek idee dat het daar winter is. Je koffer vol met dikke truien of is dat nou ook weer niet nodig? Leuk om je verhalen te lezen en leuk dat jullie met het gezin zijn! Doe maar de groeten aan je ouders, ook van mijn ouders, die smullen van jouw verhalen over stalactieten en picknicktafels.......

• 28 Juli 2014 - 10:22

Ko En Nel:

Hallo GROTE GENIETERS,
    Het zijn mooie verhalen die we te lezen krijgen en wat hebben jullie een onvergetelijke vakantie met elkaar! Geweldig dat al die dieren ook op jullie stonden wachten ;-)
    Nu zo'n beetje halverwege de vakantie en we weten ....dat gaat véél sneller dan de 1e helft,
    dus geniet met volle teugen en nog heel veel plezier met elkaar.
    Groeten van Ko en Nel

• 29 Juli 2014 - 07:22

Mirjam Ngoato:

Hi Syl,
    Ben blij dat jullie de treinreis hebben overleefd:), niet echt een aanrader dus voor mijn gezinnetje??
    Geniet van jullie verhalen!
    Dikke zoen en nog veel plezier in ons landje, Mirjam