De eerste dagen die voelen als weken. - Reisverslag uit Hoogkarspel, Nederland van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu De eerste dagen die voelen als weken. - Reisverslag uit Hoogkarspel, Nederland van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

De eerste dagen die voelen als weken.

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

18 Juli 2014 | Nederland, Hoogkarspel

Van Amsterdam naar Johannesburg en vanuit daar naar Pretoria.

Woensdag ochtend vroeg door Ome Nico weggebracht naar station Kersenboogerd om daar de rechtstreekse trein maar Schiphol te nemen. Natuurlijk veel te vroeg op Schiphol aangekomen.
Daar hoefden we alleen nog maar de tassen af te geven. Onbegrijpelijk, drie dozen kleding en speelgoed mee voor het weeshuis en nog zaten we lang niet aan het maximale gewicht van 25 kg per persoon. Hoe doen mensen dat die over die 25 kg komen?
Nog ff een koppie me een muffin gedaan om daarna richting gate te gaan. Kort samengevat: druk en veel wachten. Na helemaal gestript te zijn en alle handbagage uit de tassen gehaald te hebben konden we gelijk het vliegtuig in. We hadden al het idee dat we niet helemaal op tijd zouden vertrekken, maar het waarom was voor de mededeling van piloot nummer 1 ons nog norg duidelijk: ' Dames en heren, wij wachten nog even op een piloot.....stilte.......de originele piloot is ziek........stilte........Er staan altijd piloten 'on call' en die is ook gebeld en daar is het wachten nu op....' Ik had hem nog nooit gehoord.
Na een ruim 10 uur durende vlucht kwamen we dankzij windje mee toch nog vroeger op Johannesburg aam dan gepland. Lekker. Vlucht verliep overigens prima, filmpje kijken, liedje zingen, wandelingetje door de te krappe paden, maar zo kom je de vlucht wel door.
Op Johannesburg aangekomen stond de shuttle van onze lodge al op ons te wachten, alleen had de beste man niet op nog 8 andere mensen + bagage voor werkelijk echt een weeshuis aan kleding gerekend. Gelukkig was de lodge niet al te ver en hebben wijn gewacht op het tweede rondje.
Leuke lodge, heerlijke bedden, lekker bad (althans zo zag het er uit, heb er niet in gezeten.)
's Ochtends lekker ontbeten. Om 10 uur weer met de shuttle richting het vliegveld om de huurauto op te halen. Mooie grote Toyota onder de bips en gaan met die banaan. Uhm ik vergeet iets....oh ja, hier heeft men besloten om aan de andere kant van de weg te rijden. Prima, no problem, doet Richard zonder problemen.
Met dank aan Tom2 binnen drie kwartier bij Mirjam aangekomen. Eerst een dikke knuffel van Naladi en Kopano en Mirjam, toen de cadeautjes afgegeven ( aan het eind van de dag al heerlijke behangen met loom armbandjes en ringen) en toen eerst alle kleding bij Mirjam gedumpt. Ook onze eigen bagage, omdat we daarna met zijn 7en richting Pretoria gingen en dat past prima in onze grote bak (zonder bagage). Eerst nog even lunchen bij Mirjam (heerlijke broodjes met slagroom) en daarna eerst naar the Union buildings. Hier komt even een educatief stukje, als je dat niet leuk vindt, scroll dan snel door.
Hier zat voorheen het parlement van Zuid-Afrika, maar dit zit nu in Kaapstad. Als nieuwe functie worden hier de presidenten geïnaugureerd. En de laatste grote activiteit: Nelson Mandela die hier opgebaard heeft gelegen met als gevolg een enorm standbeeld dat hier staat. Einde van het educatieve gedeelte.
Nog even gewandeld in het park en daarna doorgereden naar het voortrekkersmuseum. Hier wordt het verhaal verteld van de Hollanders die in oorlog kwamen met de Britten en de oorspronkelijke bewoners van Zuid-Afrika. Een mooi stukje vaderlandse geschiedenis.
Wat mooi is is dat alle beschrijvingen in het Engels en Zuid-Afrikaans staan, waardoor papa het ook allemaal goed snapt. Wel een super grappig taaltje trouwens.
Daarna snel naar huis, nou ja... Snel?? Ook hier zijn files. Maar gelukkig viel het mee. Met Kopano en Naladi nog even een Zuid-Afrikaanse variant van 'ik zie, ik zie wat jij niet ziet' of zoals Nalady het zegt: ik zie ik zie wat jij nie zie nie of Kopano: ik zie wat jij niet doe, gespeeld Om daarna snel de bagage op te halen ( weg te brengen naar onze nieuwe lodge maar daarover straks meer) en naar Spur te gaan. Spur is echt een uitvinding. Het is een heerlijk restaurant met een ongelooflijk speelparadijs erbij.. Trampolines, een luchtkussen, trap auto's, glijbanen en noem maar op. Makena at ook gezellig mee maar ging al eerder naar huis dus nadat wij de drie gidsen van vandaag thuis gebracht te hebben zijn we in het hier en nu terecht gekomen. Een heel mooie lodge waarin je je in een museum waant waar we een appartementje hebben waarin we de komende twee nachten intrek nemen.

Ook wij zijn vanmorgen opgeschrikt door het vreselijke nieuws over de vliegtuigcrash.

• 18 Juli 2014 - 23:55

Tini:

veel plezier verder met elkaar.
    De familie ngoato heeft ook een paar mooie dagen met jullie gehad!!

• 19 Juli 2014 - 11:52

San:

Wij zijn hier toch wel erg blij dat jullie één dag eerder zijn vertrokken en dan ook naar een andere bestemming!! En voor wie moest je (jullie) eigenlijk een liedje zingen in het vliegtuig of was dit meer uit lichte verveling?? En tja piloten kunnen ook ziek worden ;-) Veel plezier!! xxx

• 19 Juli 2014 - 19:55

Suzanne:

Heel Syl, heel veel plezier in het verre Zuid-Afrika met je fam. Hopelijk hebben jullie een onvergetelijke tijd met elkaar!! Groetjes Suus