MOCKBA in een dag - Reisverslag uit Novovladykino, Rusland van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu MOCKBA in een dag - Reisverslag uit Novovladykino, Rusland van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

MOCKBA in een dag

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

27 Juli 2016 | Rusland, Novovladykino

Het lijkt alsof we al een week van huis zijn en dan moet de echte treinreis nog beginnen.
Vanmorgen vroeg wakker (want een vreemd bed) en daarna aan het heerlijke ontbijt (NOT). Het brood was droog en werd zonder enige vorm van klantvriendelijkheid gepresenteerd.
Om 9 uur stipt werden we opgehaald door Marina (onze gids voor 1 dag) die gelukkig veel verstaanbaarder Engels sprak dan Dimitri.
Toen zij vertelde dat we een kathedraal gingen bezoeken waar we helemaal bedekt moesten zijn, konden we weer naar onze kamer om de hamamdoeken en lange broeken op te halen. Toch maar 2 rugzakken mee.
Om tijd te besparen hadden we de keuze om met de auto of lopend naar het metrostation te gaan. De poll van vandaag luidt: hebben we voor de auto gekozen of zijn we gaan wandelen.
Onderweg vertelde Marina van alles over de Sovjet Uni, Chroesjtsjov, Lenin, Stalin, perestrojka............(en nog veel meer. Maar dat ga ik niet vertellen want wij hebben betaald voor de informatie,jullie niet.)
Aangekomen bij het metrostation legde Marina uit hoe het systeem werkte. Ik denk dat ze dacht dat wij überhaupt nog nooit in een stad zijn geweest.
Boven de grond gekomen zijn we eerst naar het Kremlin geweest. Imposant hoor. Over de weg, wat vroeger rivier was (oeps nu laat ik toch wat betaalde informatie los) liepen we via verschillende monumenten, de eeuwige vlam voor de gevallen soldaten van WOII, naar het rode plein.
Na een fotosessie (en daar zouden er nog velen van volgen) zijn we wat gaan drinken in de Gum. Een zeer duur winkelcentrum, vergelijkbaar met de PC Hooftstraat. Ilona een ice tea, Celine en ik een cappuccino met marshmallows. Het was goed te doen.
Nog even door het winkelcentrum gelopen om uit te komen bij een kerstmarkt. Althans daar leek het op. Leuke houten kraampjes met allemaal jam. Want het was het jamfestival. Jammer genoeg waren we er niet vorige week. Het scheen toen nml dolletjes te zijn geweest tijdens het ijsfestival.
Het werd nu wel tijd om metro stations van binnen te kijken. Ik hoor jullie vragen: " Metrostations bekijken? Wat is daar nou aan?!!!?"
Nou leve lezeraars in Moskou zit het zo: over de bouw van ieder individueel station wordt goed nagedacht. Ligt het vlakbij het theaterplein? Dan bouwen we het station in die stijl. Hebben we een president die de Oekraïne wil eren? Dan maken we mozaïeken waarbij het leven van Oekraïne centraal staat.
Je snapt het. Er is een hoop te zien. Ieder station is een balzaal op zich.
Na deze stationnentocht, een gepofte aardappel met worst en prutke geluncht. Was erg lekker en toen het begon te regenen vond Marina het tijd voor een boottocht.
Weer heel veel informatie gekregen (die ik lekker niet met jullie deel) en toen we als fotomodel werden aangezien kwam er een fotograaf naar ons toe , met de vraag of hij ons mocht fotograferen op de boot, dan kregen wij de sessie gemaild. We kregen (oké, we moesten er wel voor betalen) ook nog een leuke foto op 4 magneten. Erg gelachen.
Na de boot de kathedraal bezocht, daarbij geldt: foto's vertellen meer dan woorden.
Hierna hield de Tour op, en omdat we 's avonds besloten hadden zelf naar het theater te gaan, die kaarten had Dimitri de vorige dag al geboekt, besloot Marina dat we eerst een metro examen moesten afleggen. We moesten onszelf terugbrengen naar het hotel. Met de metro. Dit ging natuurlijk zonder problemen, want wij zijn natuurlijk echte wereldreizigers

• 27 Juli 2016 - 23:55

Peter Euwijk :

Mooie metrostation wat wil je nog meer? Kom er maar eens om in Amsterdam! ! Jullie vakantiereis is nu al geslaagd zonder de treinreis. Ik ben benieuwd naar de rest. Veel plezier.

• 28 Juli 2016 - 07:53

Lida Mijnders:

Hoi lieve meiden fijn dat jullie het zo gezellig hebben en veel lol.wat een leuke ervaring weer samen op naar de volgende dag dikke knuffel xxxxxmam van ilona

• 28 Juli 2016 - 11:54

Ingrid Evers:

Wat een leuk verslag! Ik geniet helemaal mee.
    Die metrostations zijn prachtig he? En jullie zijn al begonnen met de cursus Russisch lezen!
    Veel plezier, ik wacht het volgende verslag weer af.

• 28 Juli 2016 - 15:05

San:

En als ik nou ga betalen voor informatie
    ga je die dan wel geven? ;-)
    En is marina een mede reiziger?
    Veel plezier! X

• 28 Juli 2016 - 18:54

Erik:

Weer met veel plezier jullie verslag gelezen. Nu op naar Jekaterinburg, gezellige treinreis ik kijk uit naar het volgende verslag, maar dat gaat wel lukken Sylvia veel plezier nog

• 28 Juli 2016 - 19:31

Jacinta De Brabander:

Wat schrijf je leuke reisverslagen, fantastische reis die jullie maken. Het is net of we er een beetje bij zijn.....nou ja....niet helemaal want we krijgen natuurlijk niet alle info. ;-)

• 28 Juli 2016 - 21:13

Lia En Frans:

Hallo lieve meiden wat genieten jullie.Wij op de camping kijken al weer uit naar jullie volgende verslag. Groetjes van pap en mam en een dikke knuffel ook van ome Jos tante ans en ome co en tante nel

• 29 Juli 2016 - 11:16

Nico En Tini:

wat hebben jullie het leuk daar in Rusland we genieten weer van je prachtige verhalen!
    groetjes aan Ilona en Celine en heel veel plezier verder
    groetjes uit Wervershoof