Dag 9 en 10 - Reisverslag uit Thukla, Nepal van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Dag 9 en 10 - Reisverslag uit Thukla, Nepal van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Dag 9 en 10

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

27 April 2022 | Nepal, Thukla

Dag 6 Dingboche-Chukhung-Dingboche

Vandaag zouden we eigenlijk verder gaan over een hoge pas en een gletsjer, maar doordat er de afgelopen 2 jaar niemand over die pas gegaan is leek het Jan niet verantwoord dat met zo'n groep te doen.

Change of plans. Om toch goed te acclimatiseren moesten we vandaag 400 meter stijgen en weer dalen. De optie was om nog een hoge berg op te gaan om even boven de 5000 meter te komen. Maar toen we de 400 meter gestegen waren en de lunch achter de kiezen hadden , besloten Thomas, Bianca, Jan en ik toch terug te gaan naar de lodge. Er komen nog genoeg zware dagen.

Ik had dus lekker de middag vrij, dus heb even wat kunnen wassen en de was was nog bijna droog ook.

Na terugkomst van een deel van de groep even met Lieke, Patrick, Nelleke, Claudia en Frank bij een bakkerij koffie gedronken en cake gegeten.

Het gekke is; je verbrand ontzettend veel calorieën op een dag, maar door de hoogte heb je gewoon echt geen honger. Je verstand weet dat je moet eten om brandstof te hebben. Anders wordt het echt niks. Gelukkig ging vandaag stukken beter dan gisteren. Hopen op weer een goede dag morgen.

Dag 7 Dingboche- Loboche

Vanmorgen weer vroeg opgestaan. Het was weer lekker koud. Gelukkig was mijn bedje warm. Vandaag starten we eerst met het ontbijt. Ik blijf er maar moeite mee hebben. Ik krijg echt niks weg. Ik leef deze dagen op Cocos koekjes (4 jaar over de datum)

Het blijft een gek fenomeen ; eten op hoogte. Je hebt totaal geen honger maar je weet dat je brandstof moet hebben anders ben je niet vooruit te branden. Ik merk vooral 's ochtends dat dit problemen geeft. Ik heb echt totaal geen energie en ben vooral in de klim niet vooruit te branden. Ik loop echt met het motto: Met de ene voet voor de andere kom je evengoed vooruit. Tijdens de lunch kregen we de vervelende mededeling dat Jan (de reisleider) te ziek is om door te gaan. Hij bleef op de plek waar we de lunch hadden om over een dag of 2 weer bij ons aan te sluiten. De komende dagen zijn een paar zware dagen en hij kwam al moeizaam omhoog (wat niet gek is voor iemand van 76). Peter, een vriend van Jan, neemt de zaken tijdelijk waar. Na de lunch hadden we een flinke klim naar het Everest Memorial. Hier staan allemaal kleine Stupa's die herinneren aan de mensen die op de Mount Everest zijn overleden. Erg indrukwekkend net als de klim er naar toe.

Bij de lodge aangekomen merken we wel; hoe hoger, hoe primitiever, geen stromend water meer, de slaapkamers zijn van niets meer voorzien, behalve een bed. Ook de wc's worden er niet beter op. De nachten zijn ook super koud. Ik lig zo'n beetje met al mijn kleren aan in bed, die er ook niet echt frisser op worden..

• 30 April 2022 - 17:11

Céline :

Wat een avontuur syl! En zo stoer ook!! Leuk om je verhalen te lezen.

• 30 April 2022 - 17:13

Peter Euwijk:

Gelukkig ruiken we niets, maar even goed best vervelend datmet die kleren. Gewoon doorgaan Sylvia.

• 30 April 2022 - 17:17

Ally:

Gelukkig horen we weer wat van je! En je houdt het goed vol. Straks waardeer je alles extra, nu sla je je wel door de kou en de eenvoud heen. En anders: 2 kruiken mee!
    Veel plezier verder, echt een belevenis!!

• 30 April 2022 - 18:38

Jose Van Putten:

Ik heb veel respect voor je Syl dat je dit avontuur bent aangegaan. Je komt jezelf wel tegen zo. Ik wens je dan ook alle liefde en kracht toe.met het vervolg van je reis en weet dat je niet alleen bent.ik geniet van je prachtige ervaringen en verhalen en reis ook een beetje met je mee. Dikke knuffel zet m op

• 30 April 2022 - 19:55

Moniek:

Veel bewondering voor je, Sylvia! Je doet het geweldig. Heel gestaag zo te lezen. Heel veel succes met de rest van de klim!

• 30 April 2022 - 22:11

Marleen :

Wat een avontuur syl! Hou je taai!

• 30 April 2022 - 22:36

Toos:

Moet echt aan het boek 'Wild' denken als ik je verhalen lees. Vooral met de kleding. Ik denk dat je hierna nog wel een tropische vakantie nodig hebt. Succes nog!