Dag 11 en 12 - Reisverslag uit Goraksep, Nepal van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu Dag 11 en 12 - Reisverslag uit Goraksep, Nepal van Sylvia Bos - WaarBenJij.nu

Dag 11 en 12

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

29 April 2022 | Nepal, Goraksep

Dag 8: loboche-Gorakshep-Everest Basecamp

Vandaag is De Dag. Eindelijk naar Everest Basecamp. Hij begon slecht. 's Ochtends weer 0 energie. Wat super vervelend is want het wordt nogal een lange dag. Eerst de ochtend naar Gorakshep, daar lunchen en dan nog 3 uur heen en 2,5 uur terug naar EBC. Peter, de vervangende reisleider, gaf aan dat je eigenlijk alleen die toch mag doen als je echt goed fit bent. Nou dat was ik niet, maar dat ben ik vaak niet en dan na de middag gaat het beter.

Ik wilde er dus alles aan doen om 's middags mee te kunnen. Koffie bij de lunch, dextro energie, Noodles, sportdrankje (en dat terwijl je echt nergens trek in hebt). Ik voelde de kracht terugkomen dus gingen we met het grootste deel van de groep op pad. Niet iedereen ging mee, maar van alle optionele wandelingen was er 1 die ik Niet wilde missen en dat was deze, maar men, wat was het zwaar. Vlak voor het einde keerde er iemand om, die kon niet meer, van alle keren dat ik in mijn leven nog iets zou gaan opgeven was dit het zeker niet!

Ik liep echt op mijn tandvlees. Maar toen EBC eindelijk in beeld kwam leek ik te vliegen. Daarna duurde het nog zeker een uur voordat we er waren en de ontlading was groot. Heb echt even een traantje weggepinkt en was zeker niet de enige.

We zijn daar niet al te lang gebleven want koud was het er wel. We zijn nog wel even met zijn allen op de steen geklommen om een groepsfoto te maken. Mijn doel voor deze reis kan afgevinkt worden. Alleen we moesten weer terug ook. Het eerste uur liep ik puur op adrenaline en daarna werd het ook weer zwaar. De harde wind, ijzige kou, maar we trokken elkaar er doorheen.

Het hoogste punt waar ik ooit gelopen heb is bereikt, bijna 5400 meter. Ik kan je zeggen, daar is een mens eigenlijk niet voor gemaakt hoor.

Bij terugkomst snel een kop thee en daarna relaxen, want veel anders kon ik echt niet meer.

Maar gloeide wel na van trots, of toch van de kou?

Dag 9: Gorakshep-Kalapatar(no way)-Dzonghla.

Vanmorgen om 4 uur is een aantal mensen van de groep de Kala Patar opgegaan. Heel vroeg zodat je de zonsopkomst mooi over Everest kon zien. Nou, ik zie de foto's wel. Ik had gister mijn doel al bereikt en mijn lichaam had enigsinds wat hersteltijd nodig. Buiten dat, zouden we na het ontbijt ook gewoon verder gaan met de volgende etappe, wat er ook niet een voor de poes was. En morgen schijnt helemaal zwaar te zijn. Dus ik slaap uit. Voor zover je het uitslapen kan noemen, want ik slaap boven de 5000 meter echt slecht. Mijn hartslag komt niet onder de 85 waardoor je heel onrustig blijft. Nog een paar dagen en dan dalen we eindelijk af.

De route van vandaag was mooi en goed te doen. Niet heel veel lastige klimmen en we liepen op bekend terrein. Eerst terug naar loboche, waar we hebben geluncht in de Lodge waar we gisteren overnacht hebben en toen richting Dzonghla waar we Jan weer ontmoetten. Gelukkig was deze Lodge beter dan in Gorakshep. Want ik weet dat het allemaal primitief is, maar als je echt alleen maar een bed hebt, geen haakje om je jas aan op te hangen en geen tafeltje om je spulletjes op te zetten, word je best wel ongelukkig. Ja mensen, wat ze zeggen is echt waar, je wordt zo teruggeworpen in de tijd, dat je tevreden bent met hele kleine dingen. Ik word hier echt al blij als er een haakje in de kamer hangt. Dan is mijn dag al goed. Of als er in de waterton (om de wc door te spoelen) een kannetje met handvat ligt, dan kan mijn dag al niet meer stuk. Ik hoop dat ik als ik terug ben dit soort dingen ook weer meer blijf waarderen (stromend water bijvoorbeeld).

We hebben elke dag een beetje hetzelfde weer. Het begint stralend blauw en tegen de tijd dat we binnen zijn begint het te regenen. Alleen zitten we vandaag met koningsdag zo hoog, dat het niet regende maar sneeuwde. Leuk toch; sneeuw op koningsdag!

Vlak voor het diner werd de kachel aangestoken met yakpoep (of yakkak zoals wij her zelf noemen) de beste man die het deed, deed dit met blote handen en verscheen 5 minuten later ten tonele als ober, hij deelde het diner uit. Je hoopt maar dat hij zijn handen goed gewassen heeft.

Vanavond vroeg naar bed want morgen schijnt de zwaarste etappe te worden. En ik dacht dat EBC al zwaar was.


  • 03 Mei 2022 - 08:13

    Moniek:

    Mooi te lezen weer Sylvia. Indrukwekkend! Doel bereikt, zo knap! Succes wer.

  • 03 Mei 2022 - 10:15

    Mascha:

    Jeetje Syl dat is flink afzien, wat een bikkel ben je. Je mag super trots op jezelf zijn dat je dit bereikt heb! Ik ben het in ieder geval op je

  • 03 Mei 2022 - 10:33

    San :

    Lieve Syl ik moest bijna huilen dat ik las dat je de top van je doel bereikt had!!! En die tranen herken ik zeker uit (kleine) ervaring... heel veel succes de laaste ZWARE loodjes!! Ik kijk uit naar de foto's.zet hem op en in gedachte loop ik met je mee de laaste loodjes. Xxx

  • 03 Mei 2022 - 10:50

    Karina:

    Wat super knap dat je niet hebt opgegeven Syl! Ik kan me helemaal voorstellen dat je een traantje moest laten. Succes nog verder.

  • 03 Mei 2022 - 13:21

    Hennie Bezuijen:

    LS
    Heel veel respect voor jouw onderneming !!
    Ik ben stiekem erg jaloers op je
    Groetjes Hennie

  • 03 Mei 2022 - 13:32

    Lia:

    Lieve Sylvia meid heb je kunnen dromen dat het zo zwaar is. Stoere stoere meid wat kijken we uit straks naar de verhalen en foto’s.Nog een klein deel van de reis en dan heb je het al weer gehad zet hem nog even op. Het vele groetjes pap en mam en Richard.

  • 03 Mei 2022 - 14:01

    Maaike:

    Wat heb ik een respect voor jou! Topper, zet hem op de laatste dagen!!

  • 03 Mei 2022 - 16:32

    Toos:

    Super Syl dat je je doel je t bereikt! Succes nog ff

  • 03 Mei 2022 - 17:12

    Anita:

    Gefeliciteerd!!! Doel bereikt! Zo knap.

  • 03 Mei 2022 - 18:47

    Hans:

    Het is weer een hele belevenis!!! Je moet er wat voor over hebben, maar een reis om nooit te vergeten lijkt mij!

  • 03 Mei 2022 - 19:28

    Ally:

    Gefeliciteerd Sylvia!
    Je doel en je droom bereikt en dat ging niet vanzelf, maar JIJ deed het!
    Wat een super ervaring en wat een afzien tegelijkertijd. Zie uit naar je verhaal en foto’s. :)

  • 03 Mei 2022 - 20:27

    Tante Marian:

    Ik ga er geen loftuitingen aan toe voegen Sylvia. Je zou er nog van naast je schoenen gaan lopen. En dat kunnen we ABSOLUUT niet hebben. Aanhouden die schoenen hoor Sylvia! Respect en een diepe buiging voor jou. Ik zie uit naar je verhalen als je weer thuis bent. Sterkte , succes en een knuffel.

  • 03 Mei 2022 - 21:46

    Nel Veeken:

    Wát een onvergetelijke ervaring Sylvia! Je hebt er lang naar uit gekeken maar je wachten wordt beloont, petje af voor jou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Goraksep

Sylvia

West-Amerika, Yellowstone NP 2013

Actief sinds 09 Jan. 2011
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 87055

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2023 - 15 Augustus 2023

Rondje IJsland

26 April 2023 - 06 Mei 2023

Wandelen in Schotland

28 Juli 2022 - 12 Augustus 2022

Rondreis Cuba

16 April 2022 - 08 Mei 2022

Nepal, Mount Everest basecamp

10 Juli 2020 - 25 Juli 2020

Kroatië

24 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Sri Lanka oh nee toch Maleisië

27 Juli 2018 - 16 Augustus 2018

Rondreis door Thailand

10 November 2017 - 18 November 2017

Studiereis Canada

26 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Oostkust Vs en Curacao

26 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Trans-siberie en trans-mongolie Express

25 April 2016 - 06 Mei 2016

Curacao

15 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Zuid-Afrika

14 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Amerika deel 2

03 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Rondreis door Marokko

24 Juli 2011 - 04 September 2011

New York

Landen bezocht: